Wiersz służy do ćwiczeń wydłużających fazę wydechową podczas mówienia, kształtujących umiejętność równomiernego wydychania powietrza i wytwarzania dźwięków z różną siłą głosu (głośno, cicho). Jednocześnie uwrażliwiony jest słuch mowny ( dzieci naśladują dźwięki demonstrowane przez prowadzącego), usprawniane są również narządy mowy, zwłaszcza wargi.
„Latarnia morska”
Wśród mgły i nocy
rozlega się dźwięk
długi i głośny
niczym wilka jęk:
Uuu./uuu…/uuu…
Dźwięk jednostajny
do uszu dociera
rybaka na kutrze,
a w porcie- dokera:
Uuu…/uuu…/uuu…
Głośno i długo
syrena buczy.
drogi do portu
zbłąkanych uczy:
– Uuu…/uuu…/uuu…
Wśród morskich głębin,
szumu wielkich fal
niesie się wycie,
hen…w morską dal;
-Uuu…/uuu…/uuu…
Na morzu kuter
rybacki stoi.
A tu wśród nocy
nie widać boi
rybak na kutrze
minę ma srogą:
– czas mi do domu,
lecz którą drogą?
Rozbrzmiewa wokół
jednostajny dźwięk,
długi i głośny
niczym wilka jęk:
-Uuu…/uuu…/uuu…
Dźwięk ten syreny
do kutra dociera,
z radości ręce
rybak zaciera.
będzie za dźwiękiem
płynąć do domu,
nie da syrena
zginąć nikomu.
-Uuu…/uuu…/uuu…*
-Uuu…/uuu…/uuu…^
W miejscach oznaczonych (*^) dzieci, naśladują wycie syreny latarni morskiej- jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu: Uuu…./uuu…/uuu…- cicho(*) lub głośno(^). Pojedyncza kreska oznacza pauzę na nabranie powietrza ustami (/).
Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.
„Skacząca piłka”
Mała Ala piłkę ma,
piłka skacze:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ala Ani piłkę da,
piłka skoczy:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ładnie fika piłka ta:
piłka tańczy:
– La. la, la.
– La, la, la
Piłkę łapie mała Ala,
piłka skacze:
– La, la la.
– La, la la.*
Czy ktoś wdzięku więcej ma,
od tej piłki:
– La, la, la?
– La, la, la.*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając; la, la, la.
Jednym z filarów rozwoju mowy jest słuch fizyczny. Dlatego należy u dziecka rozwijać umiejętność koncentrowania się na komunikatach werbalnych. Do tego celu powinniśmy wykonywać przeróżne ćwiczenia słuchowe polegające na lokalizowaniu i identyfikowaniu dźwięków np. z najbliższego otoczenia, dźwięków przyrody czy odgłosów zwierząt oraz słuchać piosenek, wierszyków, czytanych bajek przez rodzica.
Poniżej znajduje się link do ćwiczenia słuchowego :
1 część – posłuchajcie wszystkich odgłosów i obejrzyjcie obrazki (starsze przedszkolaki od razu mogą rozpocząć zgadywanie, z młodszymi zaczynamy od pokazania obrazków i wysłuchania dźwięków).
2 część quiz – po wciśnięciu play dziecko odgaduje, które z trzech zwierzątek wydało odgłos.
POWODZENIA!
6 wskazówek jak rozwijać mowę dziecka
Poniżej przekazujemy Państwu broszurę z informacjami oraz odnośnikami do zabaw, które wpływają pozytywnie na rozwój mowy dziecka. Trochę wiedzy trochę zabawy 🙂