Zabawy logopedyczne

Wiersz służy do ćwiczeń wydłużających fazę wydechową podczas mówienia, kształtujących umiejętność równomiernego wydychania powietrza i wytwarzania dźwięków z różną siłą głosu (głośno, cicho). Jednocześnie uwrażliwiony jest słuch mowny ( dzieci naśladują dźwięki demonstrowane przez prowadzącego), usprawniane są również narządy mowy, zwłaszcza wargi.

 

„Latarnia morska”

Wśród mgły i nocy

rozlega się dźwięk

długi i głośny

niczym wilka jęk:

Uuu./uuu…/uuu…

     Dźwięk jednostajny

     do uszu dociera

     rybaka na kutrze,

     a w porcie- dokera:

     Uuu…/uuu…/uuu…

Głośno i długo

syrena buczy.

drogi do portu

zbłąkanych uczy:

– Uuu…/uuu…/uuu…

     Wśród morskich głębin,

     szumu wielkich fal

     niesie się wycie,

     hen…w morską dal;

     -Uuu…/uuu…/uuu…

Na morzu kuter

rybacki stoi.

A tu wśród nocy

nie widać boi

rybak na kutrze

minę ma srogą:

– czas mi do domu,

lecz którą drogą?

     Rozbrzmiewa wokół

     jednostajny dźwięk,

     długi i głośny

     niczym wilka jęk:

     -Uuu…/uuu…/uuu…

     Dźwięk ten syreny

     do kutra dociera,

     z radości ręce

     rybak zaciera.

będzie za dźwiękiem

płynąć do domu,

nie da syrena

 zginąć nikomu.

-Uuu…/uuu…/uuu…*

-Uuu…/uuu…/uuu…^

 

W miejscach oznaczonych (*^) dzieci, naśladują wycie syreny latarni morskiej- jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu: Uuu…./uuu…/uuu…- cicho(*) lub głośno(^). Pojedyncza kreska oznacza pauzę na nabranie powietrza ustami (/).

Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek la oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

 

     „Skacząca piłka”

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

– La, la, la.

– La, la, la*

     Ala Ani piłkę da,

     piłka skoczy:

     – La, la, la.

     – La, la, la*

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

– La. la, la.

– La, la, la

     Piłkę łapie mała Ala,

    piłka skacze:

     – La, la la.

     – La, la la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

od tej piłki:

– La, la, la?

– La, la, la.*

 

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając; la, la, la.

Jednym z filarów rozwoju mowy jest słuch fizyczny. Dlatego należy u dziecka rozwijać umiejętność koncentrowania się na komunikatach werbalnych. Do tego celu powinniśmy wykonywać przeróżne ćwiczenia słuchowe polegające na lokalizowaniu i identyfikowaniu dźwięków np. z najbliższego otoczenia, dźwięków przyrody czy odgłosów zwierząt oraz słuchać piosenek, wierszyków, czytanych bajek przez rodzica.

Poniżej znajduje się link do ćwiczenia słuchowego :

  • 1 część – posłuchajcie wszystkich odgłosów i obejrzyjcie obrazki (starsze przedszkolaki od razu mogą rozpocząć zgadywanie, z młodszymi zaczynamy od pokazania obrazków i wysłuchania dźwięków).
  • 2 część quiz – po wciśnięciu play dziecko odgaduje, które z trzech zwierzątek wydało odgłos.

POWODZENIA!

6 wskazówek jak rozwijać mowę dziecka

Poniżej przekazujemy Państwu broszurę z informacjami oraz odnośnikami do zabaw, które wpływają pozytywnie na rozwój mowy dziecka. Trochę wiedzy trochę zabawy 🙂

Autor broszury: Joanna Szymańska

Skip to content