„Zabawy ze sztuką” w grupie „Pingwinki”

W świecie pierwszych artystów – Pingwinki tworzą malowidła naskalne w ramach projektu „Zabawa Sztuką”

W ramach udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Zabawa Sztuką”, dzieci z grupy „Pingwinki” wyruszyły w fascynującą podróż w czasie – aż do epoki prehistorycznej, by poznać początki twórczości artystycznej człowieka. MW kwietniu zrealizowaliśmy zadanie „Sztuka prehistoryczna”, który pozwolił dzieciom zgłębić tajemnice pierwszych malowideł naskalnych oraz samodzielnie spróbować swoich sił jako mali artyści sprzed tysięcy lat.

Na początku zajęć rozmawialiśmy o tym, kim byli prehistoryczni artyści, gdzie powstawały ich prace i jakich materiałów używali. Dzieci dowiedziały się, że do tworzenia malowideł naskalnych ludzie pierwotni wykorzystywali naturalne pigmenty – jak węgiel drzewny, glina, sproszkowane skały czy barwniki roślinne, a jako pędzli używali palców, patyków czy fragmentów sierści. Rozmawialiśmy również o celu tych malowideł – że często miały one znaczenie rytualne, opowiadały o codziennym życiu, polowaniach lub były formą przekazywania informacji i symboli.

Zainspirowane dawnymi malowidłami z jaskiń Lascaux czy Altamiry, dzieci z radością przystąpiły do tworzenia własnych „malowideł naskalnych”. Malowały zwierzęta, sylwetki ludzkie, symbole i scenki z życia codziennego, wykorzystując głównie barwy ziemi: brązy, czernie, czerwienie i ochry.

Zajęcia miały nie tylko wymiar plastyczny, ale także poznawczy i sensoryczny – dzieci uczyły się przez działanie, doświadczanie i zabawę. Tworzenie w „jaskiniowej atmosferze” pobudziło ich wyobraźnię i pozwoliło poczuć się częścią odległej historii sztuki.

Pingwinki po raz kolejny udowodniły, że sztuka może być wspaniałą przygodą i że nawet najmłodsi artyści potrafią czerpać inspirację z odległych epok, tworząc niezwykłe i pełne ekspresji dzieła.