Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U z 2024 r. poz. 737).
Ustawa z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r., poz.
2809).
Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie
organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość (Dz. U. z 2022 r. poz. 1903).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986,
1871) oraz aktów wykonawczych do ww. ustawy.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy ( Dz. U. z 2016, poz. 142, Dz. U.
z 2023 r. poz. 1465, z 2024 r. poz. 878, 1222, 1871, 1965).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie
szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. Z
2017 r., poz. 649).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla
szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356, Dz. U. 2024 r., poz. 996).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie
przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania
uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 610).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków
spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach
systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze
stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.
( Dz. U. 2016, poz. 1154).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w
sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach ( Dz.U. 2020 poz. 1604, Dz. U. z 2024 r. poz. 933.).
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r., w sprawie nadzoru
pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658, Dz.U. 2021 poz. 1618).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102).
Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 5 stycznia 2024 r. w sprawie ogłoszenia
jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2024 poz. 50).
Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 października 2023 r. w sprawie
ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w
sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z
2023 poz. 2468).
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 nr 120 poz. 526 Dz.U.
2012 poz. 1333).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w
sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017,
poz. 1635).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2017 r., poz. 1591,
Dz.U. 2022 poz. 1594).
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578, Dz.U. 2018 poz.
1485).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie
organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących
obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645, Dz.U. 2024 poz. 1302).
Uchwała nr XLIX/1205/2017 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 25 maja
2017 r. w sprawie czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i
opiekę w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych
(Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z dnia 5 czerwca 2017 roku,
poz. 5154).
Zarządzenie nr 1302/2017 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 3 sierpnia 2017 r. w
sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówek w przedszkolach i szkołach
m.st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z
opłat za posiłki (uwzględniający zmiany wynikające z zarządzeń Prezydenta
Miasta Stołecznego Warszawy nr 189/2019 z dnia 11 lutego 2019 r.; 1928/2021 z
6 grudnia 2021 r.; nr 470/2022 z 21 marca 2022 r.).
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Przedszkole nosi nazwę: „Przedszkole nr 420 „Nasza Bajka” w Warszawie, ul. św.
Urszuli Ledóchowskiej 8”.
Przedszkole nr 420 „Nasza Bajka” w Warszawie, ul. św. Urszuli Ledóchowskiej 8,
zwane dalej „Przedszkolem” jest placówką publiczną, która:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.
Przedszkole działa, w szczególności, na podstawie ustawy Prawo oświatowe z
dnia 14 grudnia 2016 r. i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, aktu
nadania nazwy przedszkolu, niniejszego Statutu.
Organem prowadzącym Przedszkole jest miasto stołeczne Warszawa, Plac
Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
Przedszkole jest jednostką budżetową m.st. Warszawy i prowadzi gospodarkę
finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Ustalona nazwa „Przedszkole nr 420 „Nasza Bajka” w Warszawie, ul. św. Urszuli
Ledóchowskiej 8” jest używana w pełnym brzmieniu.
Przedszkole używa pieczęci urzędowej na podstawie odrębnych przepisów.
Na pieczęciach urzędowych Przedszkola może być używany skrót nazwy:
Przedszkole nr 420 „Nasza Bajka” w Warszawie.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 2
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie rozwoju dziecka. Wsparcie to
realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co
umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz
gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W
efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na
pierwszym etapie edukacji.
Zadania Przedszkola
§ 3
Zadaniem Przedszkola jest:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i
poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i
odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i
umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez
dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc
dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyśpieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych
do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i
rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz
potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowania prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w
tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz
dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych
sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych,
uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań
rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym
wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy,
zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10)tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację
otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację
elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i
podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia
warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do
poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest
rodzina, grupa w przedszkolu, inne osoby dorosłe, w tym osoby starsze oraz
rozwijania zachowania wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym
etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści
wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu
dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego
rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka,
prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w
szkole,
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku
poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka
regionalnego,
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania
dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,
18) udzielanie dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
19) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także
możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających
na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Warunki i sposób realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego
§ 4
Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą
zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez
dyrektora, na wniosek nauczycieli, programami wychowania przedszkolnego.
Przedszkole może pracować na jednym lub kilku programach wychowania
przedszkolnego dopuszczonych do użytku. Stanowią one zestaw programów
wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego może
obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalony
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Program wychowania przedszkolnego musi być dostosowany do potrzeb i
możliwości wychowanków, dla których jest przeznaczony.
Podstawowymi formami działalności wychowawczo-dydaktycznej przedszkola są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego wraz z
językiem obcym nowożytnym oraz zajęciami umuzykalniającymi w zakresie
podstawy programowej,
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny
nauczania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz
program nauczania został włączony do przedszkolnego zestawu
programów nauczania,
c) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
Nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego
każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia
kierowane i niekierowane.
Nauczyciele organizują dzieciom zabawy i zajęcia z uwzględnieniem ich potrzeb
rozwojowych.
Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci,
ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych,
komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się
sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
W przedszkolu, dzieci poprzez zabawę poznają alfabet liter drukowanych.
Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzone są w formie ćwiczeń
planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń
czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego.
Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich
rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w
dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie
dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na
stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie
bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem
specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość
szkolną. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych
nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w
szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego. Szczególne znaczenie dla
budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które są prowadzone w każdej
grupie wiekowej oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń
zapobiegających wadom postawy.
Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich
dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania
przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci,
które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym włączone
jest w różne działania realizowane w ramach programu wychowania
przedszkolnego i odbywa się przede wszystkim w formie zabawy. Tworzone są
warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych
sytuacjach życia codziennego, m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo
prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę
książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych
wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych. Przygotowanie dzieci do
posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy dzieci posiadających
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ze
względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z nich jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie
dotyczy również dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydane ze względu na inne rodzaje niepełnosprawności, jeżeli
dodatkowo z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak
możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym
nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
Aranżacja przestrzeni pozwala dzieciom na podejmowanie różnorodnych form
działania. Organizowane są stałe i czasowe kąciki zainteresowań. Zabawki i
pomoce dydaktyczne wykorzystywane są w celu motywowania dzieci do
podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących
procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do
prowadzenia własnych eksperymentów. Każde dziecko ma możliwość korzystania
z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom celebrowanie posiłków (kulturalne,
spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także
możliwości wybierania i komponowania potraw przez dzieci oraz podejmowanie
prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed
wyjściem na spacer.
Przedszkole współpracuje z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i
instytucjami w celu realizacji zadań w zakresie kształtowania prawidłowych
nawyków żywieniowych oraz szeroko pojętej dbałości o zdrowie, bezpieczeństwa,
poszerzania wiedzy przyrodniczej i ekologicznej, rozwijania zainteresowań oraz
umożliwienia dzieciom zdobywania nowych doświadczeń i poznawania
otaczającego je świata.
Przedszkole, w porozumieniu z rodzicami, organizuje zajęcia dodatkowe mające
na celu wspomaganie harmonijnego rozwoju dzieci oraz rozwijanie ich
zainteresowań i zdolności.
W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu może być, za zgodą kuratora
oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć
rozwijających zainteresowania, posiadająca przygotowanie uznane przez
dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.
Przedszkole prowadzi zajęcia rozwijające sprawność fizyczną dzieci poprzez
zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, między
przedszkolnych, olimpiadach sportowych, zajęciach tanecznych.
Przedszkole organizuje dla dzieci różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki,
które mają na celu:
1) poznawanie środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii
Polski,
2) zdobywanie i poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego,
gospodarczego i kulturalnego,
3) upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz
umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem
imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone
zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu
dzieci.
W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 21, na okres powyżej 2
dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od
trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 21.
W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na
odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom
bezpieczeństwa w sieci.
W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość
nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
1) komunikatory, poczta elektroniczna, grupy społecznościowe, kontakt
telefoniczny;
2) inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia
i wychowania.
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są
organizowane z uwzględnieniem:
1) równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach
tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
3) możliwości psychofizycznych dzieci.
Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
1) łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia:
a) przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart
pracy;
b) propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu;
c) przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i
gier edukacyjnych;
2) materiały, o których mowa w ust. 26 pkt. 1)a dostosowane są do potrzeb i
możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość dyrektor przedszkola przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom
informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, organizacji kształcenia specjalnego,
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka.
W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo
modyfikować:
1) zakres treści nauczania wynikających z programów nauczania oraz ramowego
rozkładu dnia przedszkola;
2) tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu treści nauczania oraz
tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor przedszkola informuje organ prowadzący i
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość nauczyciele przedszkola informują rodziców o dostępnych materiałach
i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu.
Przekazują rodzicom dzieci materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za
pośrednictwem poczty elektronicznej.
Jeżeli rodzice dziecka nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel przesyła na
telefon komórkowy rodzica informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do
realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a
także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
1) przesłanie przez rodziców zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;
2) odbieranie wiadomości;
3) wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego
nauczania.
W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami w
formie:
1) rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie;
2) rozmów telefonicznych;
3) komunikacji mailowej.
Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla
dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu
zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych
warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują
zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgodą
organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka
§ 5
W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc
udzielana jest dzieciom, rodzicom i nauczycielom.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i
czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie dziecka w
przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania
warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w
środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola. Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele
oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele i specjaliści zobowiązani są do
rozpoznania, na ile uwarunkowania tkwiące w środowisku dziecka, w tym również
w przedszkolu, mają wpływ na jego funkcjonowanie i jakie, zmiany w tym
obszarze są konieczne, aby wzmocnić skuteczność oddziaływań edukacyjnych i
terapeutycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we
współpracy z:
1) rodzicami dzieci,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami
działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców dziecka,
2) dyrektora przedszkola,
3) nauczyciela, lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem,
4) poradni,
5) pomocy nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
6) pracownika socjalnego,
7) asystenta rodziny,
8) kuratora sądowego,
9) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz
rodziny, dzieci i młodzieży.
W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie
bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i
specjalistów, a także
w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,
rozwijających kompetencje emocjonalno- -społeczne oraz innych zajęć o
charakterze terapeutycznym,
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom
dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w
funkcjonowaniu, wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą
realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych
wspólnie z oddziałem przedszkolnym organizowana jest zindywidualizowana
ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola, dyrektor przedszkola na podstawie orzeczenia o potrzebie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
organizuje jego realizację.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest
dobrowolne i nieodpłatne.
Porad rodzicom udzielają, w zależności od potrzeb, psycholog, pedagog
specjalny i logopeda w terminach podawanych na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii wydawanych przez
zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych,
w tym w poradniach specjalistycznych.
W przedszkolu tworzy się stanowisko pedagoga specjalnego. Do zadań
pedagoga specjalnego należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami,
rodzicami oraz dziećmi w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie
zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola
oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z
rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn
niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym
barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola;
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i
środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie
informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne
potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego
programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w
ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z
dzieckiem;
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb
rozwojowych
i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb
dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci
i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia
zawodowego nauczycieli przedszkola.
§ 6
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposoby ich realizacji ustalane są w planie pracy
Przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy wychowawczo-dydaktycznej i
opiekuńczej poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
Rozdział 3
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w Przedszkolu oraz w
czasie zajęć poza Przedszkolem
§ 7
Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział opiece:
1) jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
2) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy oddziału.
W oddziale dzieci 3-letnich zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
W miarę możliwości organizacyjnych dla zapewnienia ciągłości skuteczności
pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciele opiekują się danym oddziałem
przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
Organizacja pracy przedszkola zakłada łączenie oddziałów w porze zmniejszonej
frekwencji dzieci, tj. szczególnie w godzinach 700 – 845 oraz w godzinach
popołudniowych tj. 1600-1700.
W uzasadnionych przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, np. w
okresach między świątecznych dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o
łączeniu oddziałów.
Liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 28 tj. 25 dzieci oraz
3 dzieci będących obywatelami Ukrainy.
§ 8
Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w
przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, zgodnie z
regulaminem wycieczek, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku
dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z
uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje
im zabawy, zajęcia dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z programem
wychowania w przedszkolu i miesięcznym planem zajęć.
Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu
dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod
względem fizycznym, jak i psychicznym.
Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw,
szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela,
informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
Nauczyciel może opuścić dzieci w nagłym wypadku pod warunkiem, że zapewni
im w tym czasie opiekę innej upoważnionej osoby.
Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy
krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez
dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz
sprawności fizycznej.
Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny odbywają się przy udziale
wymaganej liczby opiekunów.
Wycieczki i spacery dzieci poza teren Przedszkola odbywają się za zgodą
(pisemnym oświadczeniem) rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w
sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić
dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych
niepokojących symptomach.
Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków lub substancji o
podobnym działaniu.
Rodzice (prawni opiekunowie) podpisują oświadczenie zezwalające na wezwanie
do dziecka karetki pogotowia w przypadkach uzasadnionych.
Wychowankowie za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) mogą być
ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Obowiązkiem nauczyciela oraz innych pracowników Przedszkola jest znajomość i
przestrzeganie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
przepisów przeciwpożarowych.
Rozdział 4
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola
§ 9
W sprawowaniu opieki nad dzieckiem i jego bezpieczeństwem konieczne jest
przestrzeganie przez rodziców i opiekunów prawnych zasad przyprowadzania i
odbierania dziecka z przedszkola.
§ 10
Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez
rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione
przez rodziców (prawnych opiekunów) – na podstawie pisemnych oświadczeń
rodziców (prawnych opiekunów).
Pisemne upoważnienie powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego
osoby wskazanej przez rodziców (prawnych opiekunów).
Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną przez rodziców
(prawnych opiekunów) w oświadczeniu, złożonym w przedszkolu, za okazaniem
dowodu tożsamości.
Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za
bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Przedszkola przez upoważnioną przez
nich osobę.
Pracownicy przedszkola odmawiają wydania dziecka osobie będącej w stanie
nietrzeźwym, bez względu na to, czy jest to rodzic (prawny opiekun) czy osoba
upoważniona do odbioru dziecka.
§ 11
Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny 700 do 830 lub w
każdym innym czasie pracy Przedszkola z uwzględnieniem ust. 2.
Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej
liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzanie dziecka do
przedszkola było zgłoszone wcześniej (osobiście lub telefonicznie).
Odbieranie dzieci z Przedszkola trwa do godziny 1700. Osoba odbierająca dziecko
zobowiązana jest do punktualnego odbierania dziecka z przedszkola.
W trosce o zdrowie własnego dziecka i dzieci obecnych w przedszkolu do
przedszkola należy przyprowadzać dzieci zdrowe.
Rozdział 5
Organizacja zajęć edukacyjnych
§ 12
Dyrektor przedszkola organizuje zajęcia dodatkowe w ramach realizacji
statutowych zadań przedszkola.
Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają
w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz są uzależnione od
wysokości dotacji przyznawanych przedszkolu z budżetu państwa.
Ww. zajęcia dodatkowe dla dzieci są finansowane z budżetu przedszkola i nie
wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
Dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć dodatkowych nauczycielom
zatrudnionym w przedszkolu, albo zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających
odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnych zajęć.
Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci
i wynosi:
1) z dziećmi w wieku 3 lat około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 4 lat około 20 minut,
3) z dziećmi w wieku 5, 6 lat około 30 minut.
Nauczyciel prowadzący zajęcia dodatkowe odpowiada za życie, zdrowie i
bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne oraz harmonijny rozwój dzieci.
Rozdział 6
Organy Przedszkola oraz ich kompetencje.
§ 13
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
Dyrektor Przedszkola
§ 14
Stanowisko Dyrektora Przedszkola powierza organ prowadzący.
Dyrektor Przedszkola w szczególności:
1) kieruje działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji
stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola
zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie,
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i
nauczycielom podczas zajęć organizowanych przez Przedszkole,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych tj.:
a) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego dziecka,
b) tworzy na czas określony lub nieokreślony zespoły nauczycieli w
zależności od potrzeb wynikających z zadań statutowych przedszkola,
potrzeb programowych lub innych uwarunkowań, w jakich ono funkcjonuje,
c) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych;
d) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i
innych organizacji, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w
Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w
szczególności decyduje w sprawach:
1) kierowania polityką kadrową przedszkola, zatrudniania i zwalniania nauczycieli
oraz innych pracowników Przedszkola;
2) przyznawania nagród, wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom Przedszkola;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników Przedszkola.
W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor Przedszkola współpracuje z Radą
Pedagogiczną i rodzicami (prawnymi opiekunami), a w szczególności:
1) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami
przedszkola;
2) w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania
negocjacyjne zainteresowanych organów Przedszkola;
3) informuje na bieżąco o zmianach w przepisach prawa regulującego pracę
Przedszkola.
Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy
przedszkola w przypadkach określonych w statucie placówki. Skreślenie
następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą
pedagogiczną i rodzicami.
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor lub
inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez dyrektora lub organ prowadzący.
Rada Pedagogiczna
§ 15
Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Przedszkola w zakresie realizacji
jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola i wszyscy
nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem i po
zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego albo,
co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
Zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje jej przewodniczący, który
jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i
porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których
celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie
form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
Nauczycieli oraz inne osoby biorące udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i
spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka
mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
Dyrektor Przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa
razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola.
Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli
jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący
i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych
w Przedszkolu;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy przedszkola.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w
ciągu tygodnia;
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian i
przedstawia do uchwalenia radzie pedagogicznej.
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze
stanowiska dyrektora.
Rada Rodziców
§ 16
Rada Rodziców jest organem społecznym Przedszkola i stanowi reprezentację
ogółu rodziców (prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do Przedszkola.
W skład Rady Rodziców wchodzą: (po jednym) przedstawiciele rad oddziałowych
wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców (prawnych opiekunów)
dzieci danego oddziału.
W wyborach, o których mowa w ust. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic
(prawny opiekun).
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców (prawnych
opiekunów) w każdym roku szkolnym.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz
przedstawicieli rad oddziałowych.
Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli,
szkół i placówek oświatowych i ustalać zasady i zakres współpracy.
Rada Rodziców może występować do Dyrektora Przedszkola, Rady
Pedagogicznej Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole, organu
sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich
sprawach Przedszkola.
Przedstawiciele rady rodziców biorą udział w pracach komisji konkursowej
wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola prowadzonego
przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Rada rodziców występuje wspólnie z dyrektorem do organu prowadzącego
przedszkole w sprawie ustalenia przerw w działalności przedszkola.
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) opiniowanie projektu planu finansowego przedstawianego przez Dyrektora
Przedszkola,
2) opiniowanie pracy nauczycieli w związku z ich awansem zawodowym.
§ 17
W celu wspierania statutowej działalności Przedszkola, Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców (prawnych opiekunów)
oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.
§ 18
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor
Przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego
działania i podejmowania decyzji w ramach jego kompetencji oraz umożliwia
bieżącą wymianę informacji.
Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając
zakresy kompetencji tych organów.
§ 19
W Przedszkolu mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych,
stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej.
Podjęcie działalności w Przedszkolu przez stowarzyszenie lub inną organizację, o
której mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody Dyrektora, wyrażonej po
uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej
opinii Rady Rodziców.
Rozdział 7
Organizacja Przedszkola
§ 20
Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
Ilość dzieci w oddziale przedszkolnym może być́ zwiększona o nie więcej niż̇ 3
dzieci będących obywatelami Ukrainy, dotyczy dzieci kontynuujących, które
zostały przyjęte do przedszkola w latach 2022/2023.
Liczba miejsc organizacyjnych w Przedszkolu wynosi 250.
§ 21
Przedszkole jest 10-oddziałowe.
Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada 11 sal edukacyjnych do
zajęć dla poszczególnych oddziałów z pełnym zapleczem sanitarnomagazynowym,
salę rekreacyjną, szatnię dla dzieci, pomieszczenia
administracyjno-gospodarcze, kuchnię, gabinet pomocy przedmedycznej oraz
gabinet logopedy. Dostosowane jest do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z
odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
§ 22
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, programu wychowania
przedszkolnego wybranego spośród programów wpisanych do wykazu
programów dopuszczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do użytku w
przedszkolu, programów własnych opracowanych przez nauczycieli Przedszkola.
Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego spośród
programów dopuszczonych do użytku przedszkolnego. Nauczyciel przedstawia
dyrektorowi Przedszkola program wychowania przedszkolnego. Dyrektor
Przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w
Przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania
przedszkolnego.
§ 23
Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
Czas trwania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
prowadzonych w przedszkolu wynosi 45 minut.
Dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z
zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć,
jeżeli jest to uzasadnione potrzebami dziecka.
§ 24
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez dyrektora
Przedszkola.
Arkusz organizacji Przedszkola, zatwierdza organ prowadzący Przedszkole.
W arkuszu organizacji Przedszkola określa się w szczególności:
1) liczbę oddziałów,
2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach,
3) tygodniowy wymiar zajęć z religii,
4) czas pracy przedszkola oraz czas pracy poszczególnych oddziałów,
5) liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze,
7) liczbę pracowników administracji i obsługi w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze oraz etatów przeliczeniowych,
8) liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć
rewalidacyjnych, zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych
zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności
przez psychologa, logopedę, pedagoga specjalnego i innych nauczycieli.
§ 25
Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady zapewniania odpowiedniej liczby
wychowanków w oddziale oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę
nad oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z
uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 26
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych
przez organ prowadzący przedszkole na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i
rady rodziców.
Przedszkole pracuje w godzinach od 700 do 1700, w dni robocze od poniedziałku
do piątku.
Czas pracy Przedszkola wynosi 10 godzin dziennie, w tym 5 godzin
przeznaczonych na bezpłatną realizację podstawy programowej wychowania
przedszkolnego.
§ 27
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników
przedszkola.
W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika przedszkola zwrotowi podlega
dzienna wysokość opłaty za korzystanie z posiłku za każdy, z wyłączeniem
pierwszego, dzień nieobecności. Zwrotu dziennej wysokości opłaty za korzystanie
z posiłku za pierwszy dzień nieobecności dokonuje się w przypadku, gdy
nieobecność zostanie zgłoszona najpóźniej w danym dniu do godziny 900.
Opłatę za żywienie wnosi się z góry w formie przelewu bankowego na wskazany
przez dyrektora przedszkola numer rachunku bankowego, w terminie do 10 dnia
miesiąca
Rozdział 8
Zakres zadań nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników Przedszkola
§ 28
W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele, specjaliści oraz pracownicy niebędący
nauczycielami.
§ 29
Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z
poszanowaniem ich godności osobistej.
Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie
możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
Nauczyciele wspierają rozwój dzieci poprzez realizację zaleceń w orzeczeniach o
pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ramach indywidualnych zajęć z
dziećmi.
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I
szkoły podstawowej nauczyciele prowadzą analizę gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologicznopedagogiczną
i opiekę zdrowotną, w zakresie wspierania dzieci i udzielania im
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w trakcie bieżącej pracy oraz w ramach
zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.
Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne w zakresie rozpoznawania i
zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci. Obserwacje
pedagogiczne mają być ukierunkowane na wczesne rozpoznanie u dziecka
dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci
realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne powinny być
zakończone analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
Do zadań nauczycieli należy:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich
funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału
dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich
funkcjonowania,
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym w
szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w
środowisku utrudniającym funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu
przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy
funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
§ 30
Nauczyciele przedszkola
W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie
pedagogiczne odpowiednie kwalifikacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może
przekraczać 40 godzin w tygodniu.
Nauczyciel, w ramach swoich zajęć i czynności jest obowiązany do dostępności
w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela
zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć w
wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni.
W ramach godziny dostępności, odpowiednio do potrzeb, nauczyciel prowadzi
konsultacje dla rodziców.
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę
moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
Nauczyciele obowiązani są:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i
opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa
dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
2) wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju,
3) dążyć do własnego rozwoju osobowego,
4) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich
zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów,
ras i światopoglądów,
5) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z
dopuszczonym przez dyrektora przedszkola programem, ponoszenie
odpowiedzialności za jej jakość,
2) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci,
3) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
4) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
5) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału
dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich
funkcjonowania,
6) współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie
diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny
funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających im
funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań
podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania
dalszych działań;
7) sporządzenie opinii na wniosek przewodniczącego zespołu orzekającego w
celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka;
8) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
9) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie
u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w
przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną
gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),
10)stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
11)zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza nim,
12)współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc
psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną,
13)planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie
swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych
formach doskonalenia zawodowego,
14)dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz
troskę o estetykę pomieszczeń,
15)eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć
indywidualnych, wyrównawczych,
16)prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
17)realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
18)czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i
uchwał,
19)inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowy;
20)realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej
działalności placówki.
Do zakresu zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne należy
w szczególności:
1) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych,
2) uczestnictwo, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych
przez innych nauczycieli oraz specjalistów,
3) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz
specjalistom w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem
społecznym,
4) prowadzenie innych zajęć specjalistycznych, odpowiednich ze względu na
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne dzieci.
Do zadań psychologa należy:
1) opieka nad wszystkimi dziećmi, których rodzice wyrazili pisemną zgodę ze
szczególnym uwzględnieniem dzieci mających niepowodzenia w nauce i
sprawiających kłopoty wychowawcze,
2) prowadzenie obserwacji mających na celu poznanie możliwości i potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
3) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci,
4) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania
problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
5) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznanych potrzeb,
6) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów
dzieci,
7) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku
przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w
sytuacjach kryzysowych,
9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
10)wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Do zadań pedagoga specjalnego należy:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi
specjalistami, rodzicami oraz wychowankami,
2) prowadzenie obserwacji mających na celu poznanie możliwości i potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
3) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu
przedszkola,
4) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
5) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i
środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjnokomunikacyjne,
odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
6) współpraca z zespołem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego
programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
7) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych
specjalistów w: rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci
lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających
funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci,
8) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i
nauczycielom,
9) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia
zawodowego nauczycieli przedszkola.
W przedszkolu tworzy się stanowisko wicedyrektora. Powierzenia stanowiska
wicedyrektora i odwołania z niego dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii
organu prowadzącego i rady pedagogicznej w tym:
1) Wicedyrektor Przedszkola poza obowiązkami nauczyciela, wykonuje zadania
związane z działalnością Przedszkola, zlecone przez dyrektora Przedszkola,
2) Wicedyrektor Przedszkola podlega bezpośrednio dyrektorowi Przedszkola,
3) Wicedyrektor Przedszkola pełni obowiązki dyrektora Przedszkola, podczas
jego nieobecności.
§ 31
W przedszkolu jest zatrudniony logopeda, który otacza opieką dzieci, których
rodzice wyrazili pisemną zgodę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
mających wady wymowy.
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia poziomu rozwoju
językowego dzieci,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz udzielanie porad i konsultacji
rodzicom, prawnym opiekunom i nauczycielom w zakresie stymulacji rozwoju
mowy i eliminowania jej zaburzeń u dzieci,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu
zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami,
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i
ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w
życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 32
Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania
dzieci.
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
1) systematycznie informują rodziców (prawnych opiekunów) o zadaniach
wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają
rodziców (prawnych opiekunów) z podstawą programową wychowania
przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam
wiadomości i umiejętności;
2) informują rodziców (prawnych opiekunów) o sukcesach i kłopotach dzieci, a
także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia
trudności, na jakie natrafiają;
3) zachęcają rodziców (prawnych opiekunów) do współdecydowania w sprawach
przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział
dzieci.
Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców (prawnych opiekunów) do:
1) znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji dotyczących dziecka, jego
zachowania i rozwoju;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn
trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji
pracy Przedszkola;
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi
prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje
przedstawicielstwo – Radę Rodziców.
Nauczyciele zapoznają rodziców (prawnych opiekunów) z ich obowiązkami
wobec Przedszkola, do których należą:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
3) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej
kompetencji;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola przez rodziców
(prawnych opiekunów), lub przez upoważnioną przez rodziców (prawnych
opiekunów) osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) terminowe uiszczanie odpłatności za żywienie dziecka w Przedszkolu;
6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu;
7) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach
zakaźnych.
§ 33
Spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wymiany informacji oraz
dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w Przedszkolu dwa razy w
roku szkolnym lub częściej – na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub
nauczycieli (godziny otwarte).
Formy współpracy Przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami) to:
1) zebrania grupowe;
2) godziny otwarte, podczas których udzielane są zainteresowanym rodzicom
(prawnym opiekunom) informacje na temat postępów i zachowania dzieci;
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami;
4) zajęcia otwarte;
5) warsztaty dydaktyczno-wychowawcze z rodzicami (prawnymi opiekunami);
6) edukacyjne zebrania rodziców (prawnych opiekunów) z pracownikami
pedagogicznymi i zapraszanymi do przedszkola specjalistami takimi jak: np.
psycholog, logopeda, terapeuta;
7) udział w uroczystościach przedszkolnych, festynach, itp.
§ 34
W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie
sprawnego działania Przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i
czystości.
Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki
i wychowania dzieci.
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Szczegółowe zadania pracowników obsługi i administracji określają zakresy
obowiązków ustalone przez Dyrektora Przedszkola.
§ 35
Do zadań pracownika administracji zwanego kierownikiem gospodarczym należy:
1) kierowanie zespołem pracowników obsługi,
2) prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji
przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
3) sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
4) współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie
używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola (remonty i konserwacje),
5) odpowiedzialność za właściwe zabezpieczenie i przygotowanie obiektów
przedszkolnych do normalnego funkcjonowania,
6) nadzorowanie remontów,
7) zaopatrywanie przedszkola w sprzęt i materiały eksploatacyjne,
8) rozliczanie opłat od rodziców z tytułu żywienia dzieci,
9) udział w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych w razie
potrzeby – w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
10)uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
11)prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych,
12)ścisła współpraca z księgowym w Dzielnicowym Biurze Finansów Oświaty,
13)wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola,
wynikających z organizacji przedszkola.
Do zadań intendenta w przedszkolu należy:
1) sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki
żywieniowej,
2) przestrzeganie przepisów HACCP,
3) zaopatrywanie przedszkola w produkty żywnościowe,
4) nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych
dzieciom i personelowi,
5) prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej i finansowej
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) przygotowanie specyfikacji przetargowych zgodnie z wymogami przepisów
Prawa zamówień publicznych,
7) udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola,
wynikających z organizacji przedszkola.
Do zadań kucharki w przedszkolu należy:
1) przyrządzanie i wydawanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
2) przestrzeganie przepisów HACCP,
3) przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach
żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
4) prowadzenie magazynu podręcznego,
5) utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i
dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych,
6) branie udziału w ustalaniu jadłospisów,
7) zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z
organizacji pracy przedszkola.
Do zadań pomocy kuchennej w przedszkolu należy:
1) pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
2) przestrzeganie przepisów HACCP,
3) utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz
pomieszczeń magazynowych,
4) załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem
żywności,
5) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z
organizacji pracy przedszkola.
Do zadań pomocy nauczyciela należy:
1) pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
2) pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do
zajęć zabaw, ćwiczeń i gier,
3) czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez
nauczyciela,
4) utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
5) w razie potrzeby dokonywanie drobnych napraw zabawek,
6) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika
gospodarczego.
Do zadań woźnej przedszkola należy:
1) utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z
wymogami i przepisami SANEPID-u,
2) pełna obsługa przy posiłkach (podawanie, sprzątanie, zmywanie),
3) rozkładanie i składanie leżaków,
4) pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
5) spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
6) pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia zajęć przez
nauczyciela,
7) uczestniczenie w pobycie dzieci w ogrodzie oraz wycieczkach i spacerach
poza terenem przedszkola,
8) czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
9) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika
gospodarczego wynikających z organizacji pracy przedszkola.
Do zadań dozorcy przedszkola należy:
1) otwieranie i zamykanie przedszkola,
2) codzienna kontrola zabezpieczenia przed pożarem i kradzieżą;
3) utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz terenu
należącego do przedszkola,
4) pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby
nieupoważnione,
5) dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w
przedszkolu,
6) utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych
pomieszczeniach,
7) sprzątanie terenu wokół przedszkola,
8) całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru,
9) systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno –
kanalizacyjnych i elektrycznych,
10)dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w
ogrodzie, (wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie
przedszkola, a także sprzętu i zabawek),
11)wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu
przedszkolnego – troska o roślinność,
12)pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola,
13)wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które
wynikają z organizacji przedszkola.
Do zadań szatniarki/ szatniarza należy:
1) utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni i pomieszczeń do nich
przynależących uzupełnianie mydła, ręczników jednorazowych, ochraniaczy
na buty,
2) dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci,
3) pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
4) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
5) kontrolowanie odbioru dzieci tylko przez osoby pełnoletnie,
6) obsługiwanie telefonu w pomieszczeniu ochrony,
7) czuwanie nad ewidencją gości i interesantów,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę
upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola.
Rozdział 9
Wychowankowie Przedszkola, prawa i obowiązki
§ 36
Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku
powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
W przypadku posiadania wolnych miejsc, do Przedszkola może uczęszczać
dziecko, które ukończyło 2,5 roku. W pierwszej kolejności będą przyjmowane
dzieci 2,5 letnie, spełniające w szczególności kryteria wynikające z przepisów
oświatowych.
§ 37
Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności.
Terminy i szczegółowe zasady rekrutacji określane są, co roku przez organ
prowadzący.
§ 38
Dzieci uczęszczające do Przedszkola korzystają ze wszystkich praw określonych w
przepisach, a w szczególności z prawa do:
1) warunków zapewniających im bezpieczeństwo i właściwą opiekę,
2) prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo –
dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej;
4) akceptacji ich osoby,
5) ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
6) życzliwego i podmiotowego traktowania,
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
8) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
9) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
10)przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można
się zwrócić.
§ 39
Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
1) postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
2) stosować normy i formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
3) dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów,
4) przestrzegać zasad obowiązujących w grupie,
5) respektować polecenia nauczyciela,
6) utrzymywać porządek wokół siebie,
7) sprzątać zabawki po skończonej zabawie,
8) nie przeszkadzać innym w zabawie i nauce,
9) dbać o swój higienę osobistą oraz estetyczny wygląd,
10)wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków,
11)nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom,
12)szanować mienie w przedszkolu.
Rozdział 10
Prawa i obowiązki Rodziców/ prawnych opiekunów dziecka
§ 40
Rodzice, opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
1) znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego
realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka,
jego zachowania i rozwoju,
2) uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań
związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
3) wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji
pracy przedszkola,
4) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi
prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje
przedstawicielstwa – radę rodziców.
§ 41
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego, obowiązani są do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
3) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły
podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o miejscu realizacji tego
obowiązku.
§ 42
Do podstawowych obowiązków rodziców/opiekunów prawnych dziecka, należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu i innych wewnętrznych uregulowań
przedszkola,
2) respektowanie uchwał Rady m. st. Warszawy, Rady pedagogicznej i Rady
Rodziców,
3) przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami
zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo oraz przestrzeganie godzin pracy
przedszkola,
4) terminowe uiszczanie odpłatności za żywienie dziecka,
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a
zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach
zakaźnych, wszawicy i innych chorobach wieku dziecięcego,
6) kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych i
grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
7) udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
8) przyprowadzanie dziecka do przedszkola w czasie godzin pracy oddziału,
umożliwiające dziecku udział w organizowanych zajęciach, w realizacji
podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
9) przyprowadzanie do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowych,
10)wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
11)przestrzeganie higieny dzieci (czystość włosów, paznokci, ubrań, itp.),
12)bieżące aktualizowanie danych kontaktowych z rodzicami.
Rodzice, którzy rezygnują z uczęszczania ich dziecka do przedszkola
zobowiązani są do powiadomienia o swojej decyzji dyrektora przedszkola w
formie pisemnej.
§ 43
Formy współpracy przedszkola z rodzicami i częstotliwość organizowania:
1) zebrania ogólne – organizuje się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz w
ciągu roku szkolnego,
2) zebrania grupowe – organizuje się w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej
niż 2 razy w roku szkolnego,
3) kontakty indywidualne (konsultacje, rozmowy) z inicjatywy rodziców lub
nauczycieli – wg potrzeb przez cały rok, po wcześniejszym ustaleniu terminu w
poszczególnych grupach,
4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków najbliższej rodziny – wg
planu organizacji imprez i uroczystości,
5) zajęcia otwarte dla rodziców – 2 razy w ciągu roku w każdym oddziale,
6) kącik informacyjny dla rodziców prowadzony systematycznie przez cały rok,
7) prelekcje, warsztaty dla rodziców – wg potrzeb i oczekiwań rodziców,
8) eksponowanie prac plastycznych – na bieżąco,
9) spotkania i zebrania Rady rodziców – co najmniej 2 razy w roku szkolnym i w
miarę bieżących potrzeb.
§ 44
Dyrektor Przedszkola, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może, w drodze
decyzji, skreślić dziecko uczęszczające do przedszkola z listy wychowanków.
Dyrektor wydaje decyzję na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
Rada pedagogiczna może podjąć uchwalę uprawniającą dyrektora do skreślenia
dziecka z listy wychowanków w następujących przypadkach:
1) zaległości w należnych opłatach powyżej dwóch miesięcy,
2) nie uczęszczania dziecka do przedszkola przez okres dwóch miesięcy bez
podania przyczyny nieobecności,
3) gdy pobyt dziecka w grupie zagraża bezpieczeństwu dzieci i dezorganizuje
pracę z dziećmi ( po wyczerpaniu wszystkich działań ukierunkowanych na
udzielenie pomocy dziecku i rodzinie).
Tryb skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających:
1) ustalenie przyczyn powstania zaległości w opłatach lub nieobecności dziecka,
analiza powodów, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do
przedszkola,
2) pisemne poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów o podjęciu
działań w sprawie skreślenia dziecka z listy,
3) podjęcie uchwały o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola,
4) od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola, rodzicom
przysługuje prawo odwołania do rady pedagogicznej, za pośrednictwem
dyrektora, w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia,
5) po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Rozdział 11
Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem
§ 45
W przedszkolu obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, które mają na celu
zapewnienie bezpieczeństwa i dobrostanu dzieci uczęszczających do
Przedszkola nr 420 „Nasza Bajka”. Standardy te określają zasady postępowania
pracowników Przedszkola w sytuacjach, w których istnieje podejrzenie lub ryzyko
krzywdzenia dziecka, w tym przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej,
zaniedbania oraz innych form naruszenia praw dziecka.
Dziecko krzywdzone: Dziecko, które doświadcza jakiejkolwiek formy przemocy,
zaniedbania lub wykorzystywania, w wyniku czego jego zdrowie fizyczne,
psychiczne lub rozwój są zagrożone lub naruszone.
Zasady Ochrony Dziecka:
1) zasada nadrzędności dobra dziecka – wszelkie działania podejmowane przez
Przedszkole i jego pracowników w związku z ochroną dziecka muszą być
zgodne z zasadą nadrzędności dobra dziecka, zgodnie z Konwencją o
Prawach Dziecka,
2) zasada poufności – informacje dotyczące dziecka krzywdzonego lub
podejrzewanego o krzywdzenie są poufne i mogą być udostępniane tylko
upoważnionym osobom i instytucjom, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa,
3) zasada współpracy – Przedszkole współpracuje z rodzicami/opiekunami
dziecka, instytucjami zewnętrznymi (np. policja, prokuratura, sąd, ośrodki
pomocy społecznej) oraz specjalistami (np. psycholog, pedagog) w celu
zapewnienia dziecku kompleksowej pomocy i ochrony.
Zasady reagowania na podejrzenie krzywdzenia dziecka:
1) zgłoszenie – w przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik
Przedszkola niezwłocznie zgłasza ten fakt dyrektorowi Przedszkola,
2) interwencja – dyrektor Przedszkola, po otrzymaniu zgłoszenia, podejmuje
niezwłocznie działania w celu zweryfikowania zgłoszenia i zapewnienia
dziecku bezpieczeństwa. W razie potrzeby, dyrektor Przedszkola powiadamia
odpowiednie instytucje zewnętrzne,
3) dokumentacja – wszelkie działania podjęte w związku z podejrzeniem
krzywdzenia dziecka są dokładnie dokumentowane.
Rozdział 12
Postanowienia końcowe
§ 46
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne
przepisy.
§ 47
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności
przedszkolnej: dzieci, rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały Rady
Pedagogicznej.
Dla zapewnienia możliwości zapoznania się ze statutem przez wszystkich
zainteresowanych ustala się:
1) wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń;
2) udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora Przedszkola.
3) Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w Przedszkolu
nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 48
Traci moc Statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną dnia 1 września 2017 r. ze
zmianami.
§ 49
Statut niniejszy został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
przedszkola w dniu 16 września 2024 r.
Statut wchodzi w życie z dniem 16 września 2024 r.