Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa Sztuką”

W roku szkolnym 2024/2025 grupa „Pingwinki” pod opieką nauczycielki Anny
Dworakowskiej przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa
Sztuką”. Celem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat sztuk plastycznych –
takich jak malarstwo, rzeźba, architektura, fotografia, ceramika, wzornictwo czy
rysunek – w sposób lekki i ciekawy, poprzez twórczą zabawę.

Czy sztuka musi być trudna i niezrozumiała dla dzieci? Absolutnie nie! Wystarczy
przedstawić ją w przyjazny sposób – bez skupiania się na skomplikowanych
nazwiskach i tytułach, a zamiast tego otaczać dzieci dziełami, reprodukcjami,
pobudzać ich ciekawość i kreatywność.

Projekt „Zabawa Sztuką” ma na celu promowanie sztuki w połączeniu z rozwijaniem
kluczowych kompetencji oraz w duchu pedagogiki freblowskiej. Nacisk kładziony jest
na twórczą aktywność dzieci, zapoznawanie ich z lokalną i światową sztuką,
rozwijanie wrażliwości estetycznej, uczestnictwo w wystawach i prezentacjach, a
także wykształcanie postawy twórczej, kreatywności i innowacyjności.
W ramach projektu dzieci poznają różnorodne techniki plastyczne, uczą się
interpretować dzieła i wyrażać swoje odczucia, rozwijają orientację przestrzenną i
umiejętność posługiwania się językiem obcym w kontekście sztuki. Ważnym
aspektem jest także łączenie sztuki z matematyką, przyrodą i nowymi technologiami
– w tym z programowaniem i kodowaniem.

Projekt realizuje wiele ważnych założeń: wspiera rozwój dzieci i odkrywanie ich
talentów, buduje więzi w grupie, rozwija poczucie własnej wartości, promuje
współpracę z lokalnym środowiskiem i instytucjami kultury, a także uczy
odpowiednich zachowań w przestrzeniach związanych ze sztuką.

Inicjatywa powstała na bazie autorskiego programu „Zabawa Sztuką” Dagmary
Drabik i jest zgodna z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz
edukacji wczesnoszkolnej. Szczególny nacisk kładziony jest na proces twórczy –
dlatego nie stosuje się tu gotowych kolorowanek, kart pracy ani schematów, które
ograniczają wyobraźnię. Wyjątek stanowią materiały bezpośrednio związane z
konkretnymi dziełami sztuki oraz pomocnicze materiały dla dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.